Mówimy pięknie! głoski [k] i [g]

by - października 28, 2018

Głoski [k] i [g] to głoski tylnojęzykowe, które pojawiają się stosunkowo wcześnie w mowie dziecka. Najczęstszymi nieprawidłowościami w zakresie artykulacji wspomnianych fonemów jest ich zastępowanie przez inną głoskę, deformacja lub całkowite opuszczanie w wyrazie. Najczęstszym substytutem głoski [k] jest głoska [t], natomiast głoski [g] głoska [d].

Co zrobić, gdy u malucha występuje jedna ze wspomnianych nieprawidłowości?

Pierwszym krokiem jaki powinien podjąć rodzic jest wybranie się na konsultację do logopedy. Pamiętajmy, że w sieci można znaleźć wiele ciekawych artykułów, wskazówek i informacji, jednak diagnozę powinien przeprowadzić specjalista! (co dotyczy nie tylko zaburzeń artykulacji ☺). Terapię prowadzimy w gabinecie logopedycznym oraz w domu według otrzymanych wskazówek.

źródło: koty.pl

Etap przygotowawczy

W przygotowaniu aparatu artykulacyjnego do wywołania głoski [k] mogą być pomocne poniższe ćwiczenia:
  • picie gęstych soków przez słomkę,
  • przenoszenie drobnych listków, kropeczek, kawałków bibuły za pomocą słomki ("odkurzacz")
    więcej TU i TU oraz w pozycji "Plamki, kropki i kropelki" I. Jackowskiej, I Rutkowskiej-Błachowiak,
  • naśladowanie śmiechu różnych osób,
  • chuchanie na dłonie,
  • masowanie podniebienia środkową częscią języka,
  • wykonywanie tzw. "kociego grzbietu" - można do tego wykorzystać kartę pracy "kotek" do pobrania TUTAJ.

Karta pracy "Kotek"

Wywołanie głoski [k]

Najbardziej rozpowszechnioną metodą na wywołanie głoski [k] jest przekształcenie głoski [t] poprzez przytrzymanie czubka języka szpatułką lub palcem w rękawiczce, dzięki czemu tył języka automatycznie uniesie się do góry, by stworzyć zwarcie z podniebieniem. Innym sposobem jest pokazanie dziecku prawidłowego sposobu ułożenia języka przed lustrem przy szeroko otwartych ustach. Pomocnym może się również okazać ułożenie szkraba na dywanie na plecach i odchylenie głowy do tyłu.

A co jeżeli te metody nie działają?

Czasami bywa tak, że odruch unoszenia czubka języka jest bardzo silny i dziecko walczy ze szpatułką lub pojawia się odruch wymiotny. Warto wtedy wrócić do etapu przygotowawczego i ćwiczyć ułożenie czubka języka za dolnymi zębami (np. przytrzymywanie tic taca za dolnymi zębami, mycie dolnych zębów od wewnątrz). Czasami opowiadam dziecku historyjkę o języczku, który przy głosce [t] podnosi głowę do góry, a przy głosce [k] podnosi pupę ☺. Zdarza się również tak, że dziecko ma ogromne trudności z artykulacją głoski [k] w izolacji, natomiast znacznie lepiej radzi sobie z sylabą [k'i] 

Utrwalanie

Nawet najlepsze ćwiczenia artykulacyjne i najwspanialszy logopeda nie będą cudownym lekarstwem na wady wymowy, jeżeli w pracy terapeutycznej zabraknie systematycznych ćwiczeń w domu. Gdy uda się wywołać i utrwalić głoskę [k] w izolacji przechodzimy do sylab, następnie wyrazów, połączeń wyrazowych, zdań i wypowiedzi swobodnych.

Co może się przydać?

Poniżej przedstawiam listę pozycji, które można wykorzystać podczas pracy nad głoskami [k] i [g]

"Kapki i wafki" B. Dawczak, I. Spychał - pozycja bardzo kolorowa, przeładowana grafiką. W przypadku czarno-białego ksero niektóre zadania mogą stać się niejasne (np. tam gdzie kolejność uporządkowana jest wg koloru)

harmonia.edu.pl

"Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi" G. Krzysztofek, M. Piszczek - bardzo sympatyczna książeczka z bogatym materiałem językowym.

impulsoficyna.com.pl

"Obrazkowe ćwiczenia logopedyczne dla przedszkolaków" B. Czarnik

harmonia.edu.pl

"Ćwiczenia artykulacyjne: głoski k, g" B. Senkowska - raczej z przeznaczeniem dla starszych dzieci.

we.pl

Przedstawione ćwiczenia są jedynie przykładem, bo jak wiadomo logopeda jest istotą niesamowicie kreatywną. Zachęcam do przetestowania przedstawionej wcześniej karty logopedycznej "Kotek" służącej do ćwiczeń kociego grzbietu.

Podobne posty

0 komentarze