Czy zawód logopedy jest opłacalny?

by - kwietnia 19, 2020

Przeglądając jedną z popularnych grup natrafiłam na post o charakterze "czy zawód logopedy jest opłacalny?". Uderzyło mnie to. Bardzo.

Patrząc na wymiar finansowy - nie, praca logopedy nie jest opłacalna, ponieważ w tym zawodzie nie można patrzeć wyłącznie na pieniądze. 

Bardzo często zapominamy o odpowiedzialności za drugiego człowieka. Nieprawidłowo poprowadzona terapia może w znacznym stopniu opóźnić rozwój dziecka, pogłębić dysfunkcje, sprowokować pojawienie się niechcianych kompensacji.

Druga sprawa to rozwój osobisty. Mało która placówka oferuje terapeutom pełny wachlarz potrzebnych szkoleń (ja odbyłam wszystkie na własny koszt). Logopedia jest dziedziną niesamowicie dynamiczną. Należy nieustannie śledzić najnowsze badania, poznawać metody terapii i rozwijać swój warsztat.

Praca logopedy to długie godziny spędzone na uzupełnianiu dokumentacji (żyjemy w kraju papierologii) oraz przygotowywaniu zajęć. Wiem, że wiele osób z mojego otoczenia myśli, że moja praca polega na zabawie z dziećmi. Przecież to raj na ziemi! Niewielu zaś wie, że zabawę muszę pokierować w taki sposób, aby osiągnąć zamierzony cel terapeutyczny. Jak bardzo trzeba się nagimnastykować ze zbuntowanym dwulatkiem! Nie sposób również zliczyć ile par spodni skończyło z przetarciami na kolanach podczas tarzania się na dywanie.

Kocham swoją pracę, ale zdarzają się dni, gdy wątpię w jej słuszność. Niejednokrotnie wracałam do domu pogryziona, opluta, skopana, uboższa o garść włosów. W dodatku realia są takie, że większość logopedów ma pod opieką kilkudziesięciu pacjentów (mówiąc bardziej dosadnie - blisko setki...). Mój dzień pracy często znacznie przekraczał standardowe 8 godzin.

Jednak każdy medal ma dwie strony. Wysiłek włożony w przygotowanie i prowadzenie zajęć oraz współpraca z rodzicami pozwala osiągnąć niesamowite efekty. Gdy słyszę od jednego z moich podopiecznych, że "nie ma czasu na logopedię, ponieważ czeka na angielski" jestem dumna, bo wiem, że jeszcze niedawno ten maluch nie komunikował się z otoczeniem.

Drogi czytelniku, jeżeli jedynym kryterium jest dla Ciebie opłacalność, proszę nie wybieraj studiów logopedycznych. Natomiast jeżeli chcesz pomagać innym, jesteś gotowy/gotowa włożyć mnóstwo pracy i wysiłku w samokształcenie i szukasz zawodu, który daje ogromną satysfakcję, to z całą pewnością logopedia jest dla Ciebie.

Podobne posty

1 komentarze

  1. Praca logopedy to długie godziny spędzone na uzupełnianiu dokumentacji (żyjemy w kraju papierologii) oraz przygotowywaniu zajęć.

    Tak, praca logopedy czasami jest podobna do pracy pedagoga (nauczyciela). Kiedy oprócz pracy z dziećmi trzeba jeszcze poświęcić sporo czasu na przygotowanie się do tak zwanych zajęć.

    OdpowiedzUsuń