Kilka słów o ryzyku dysleksji

by - października 14, 2019

Temat dysleksji i ryzyka dysleksji przewija się na forach nie od dziś. Wielu rodziców szuka w Internecie odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące trudności ich dzieci, a niektórzy oczekują nawet wirtualnej diagnozy.

W związku z powyższym postanowiłam napisać kilka słów o ryzyku dysleksji, przy czym nie należy tego posta traktować jako gotową receptę. Diagnozę stawia ZAWSZE specjalista zajmujący się danym zaburzeniem!

Photo by Hannah Olinger on Unsplash

Co to jest ryzyko dysleksji?

Termin ten stosuje się w odniesieniu do dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole i napotkały na pierwsze, nasilone trudności w nauce oraz do maluchów, które nie osiągnęły jeszcze wieku szkolnego, jednak wykazują zaburzenia w rozwoju psychoruchowym (wybiórcze). Należy przy tym pamiętać, że zagadnienie dotyczy dzieci w normie intelektualnej, u których nie stwierdzono zaburzeń funkcjonowania zmysłów (np. wadę wzroku, słuchu itp.) oraz pozostających pod właściwie prowadzoną opieką wychowawczą i dydaktyczną. (Bogdanowicz 2003).

Objawy ryzyka dysleksji

Objawy ryzyka dysleksji opisane zostały przez M. Bogdanowicz (2003) w czterech grupach wiekowych: dzieci do pierwszego roku życia, dzieci w wieku 2-3 lat, dzieci w wieku 3-5 lat oraz dzieci 6-7 letnie.

Autorka opisując wiek niemowlęcy i poniemowlęcy wskazuje głównie na opóźnienia w rozwoju psychoruchowym, np. późne siadanie i raczkowanie (w przypadku niemowląt), trudności w zakresie samoobsługi, niska sprawność rąk w zabawach manipulacyjnych.

W wieku przedszkolnym natomiast mogą pojawiać się trudności z utrzymaniem równowagi, obniżona sprawność całego ciała. W dalszym ciągu mamy również do czynienia z trudnościami w samoobsłudze. Pojawiają się również zaburzenia koordynacji wzorkowo-ruchowej i funkcji wzrokowych, np. występuje niechęć do rysowania, a wykonywane prace są uproszczone lub mają dosyć prymitywną formę. U dzieci z ryzykiem dysleksji obserwuje się również zaburzenia rozwoju językowego, np. opóźniony rozwój mowy, przekręcanie wyrazów, kłopoty z zapamiętywaniem nazw. Często występuje również opóźnienie w rozwoju lateralizacji.

U dzieci 6-7 letnich wspomniane wyżej problemy w zakresie motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, zaburzeń rozwoju funkcji wzrokowych i językowych oraz lateralizacji pogłębiają się. Pojawiają się dodatkowo trudności w pisaniu, np. mylenie liter, trudności w pisaniu ze słuchu, "odwracanie" liter.

Szersze omówienie przytoczonych objawów znajdziecie w pracy M. Bogdanowicz "Ryzyko dysleksji problem i diagnozowanie".

Photo by Yogesh Rahamatkar on Unsplash

Czy terminy ryzyko dysleksji i dysleksja możemy stosować zamiennie?

Nie! Jak podaje B. Zakrzewska (1996, s. 18) dysleksja to "kompleks zagadnień związanych z mową i czytaniem". Diagnozuje się ją w większości przypadków u nieco starszych uczniów, natomiast ryzyko dysleksji mówi nam o tym, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia dysleksji w przyszłości.

Narzędzia do oceny ryzyka dysleksji

M. Bogdanowicz opracowała wystandaryzowane narzędzie do oceny ryzyka dysleksji. SRD, czyli Skala Ryzyka Dysleksji, to kwestionariusz składający się z 21 twierdzeń ocenianych w skali 1 (nigdy) - 4 (zawsze). SRD uzupełnia nauczyciel na podstawie własnych obserwacji i wywiadu z rodzicem lub sam rodzic (preferowane jest jednak pierwsze rozwiązanie). Warto zaznaczyć, że kwestionariusz przeznaczony jest głównie dla dzieci 6-7 letnich lub uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zastosowanie SRD u młodszych dzieci jest możliwe w przypadku wykluczenia stwierdzeń dotyczących znajomości liter, przy czym taka ocena ma charakter orientacyjny.

Gdzie szukać pomocy?

Jeżeli u dziecka zaobserwujemy niepokojące symptomy zawsze warto zwrócić się do specjalisty! Diagnozę trudności w czytaniu i pisaniu powinna wówczas przeprowadzić wyspecjalizowana kadra poradni psychologiczno-pedagogicznej. To samo dotyczy objawów ryzyka dysleksji.


Bibliografia:
Bogdanowicz M., 2003, Ryzyko dysleksji problem i diagnozowanie, Gdańsk
Zakrzewska B., 1996, Trudności w czytaniu i pisaniu modele ćwiczeń, Warszawa


Podobne posty

0 komentarze